Blog

Czym jest moc?

Moc jest jedną z najważniejszych zdolności motorycznych, która występuje w piłce nożnej. Ma ona bezpośrednie przełożenie na prędkość maksymalną, przyspieszenie, zmianę kierunku biegu oraz wyskok, które często determinują wynik sportowy.

Patrząc pod kątem fizyki moc jest iloczynem siły oraz prędkości. Innymi słowy jest do zdolność do generowania dużej siły w najkrótszym czasie.

Przekładając to na warunki drogowe, a dalej boiskowe. Mamy dwa auta – bolid F1 oraz Fiata 125p. Oba są w stanie jechać z prędkością 100km/h, ale osiągną ją w innym czasie ze względu na inną moc silnika. W warunkach boiskowych piłkarz, który generuje większą moc wyprzedzi przeciwnika w pojedynku biegowym, wyskoczy wyżej co bezpośrednio przełoży się na sytuację boiskową.

 

Trening plajometryczny

Najpopularniejszym środkiem kształtowanie mocy wśród dzieci i młodzieży jest trening plajometryczny. Polega on na wykorzystaniu cyklu Rozciągnięcie-Skurcz. Aktywacja mięśniowa poprzedzona jest rozciągnięciem (praca ekscentryczna), następnie następuje gwałtowny skurcz mięśnia (praca koncentryczna). Szybkie przejście z pracy ekscentrycznej do koncentrycznej jest niezbędne, aby wykorzystać skumulowaną energię elastyczną tkanek.

Trening plajometryczny dzieli się na 4 fazy. Dalsze fazy wiążą się, ze zwiększeniem intensywności (wysokość płotka)  oraz krótszym kontaktem z podłożem.

 

Trening plajometryczny w sporcie dzieci i młodzieży

W treningu dzieci i młodzieży wykorzystujemy dwie pierwsze fazy treningu plajometrycznego.

Pierwsza faza treningu plajometrycznego skupia się na:

– nauce lądowania,

– rozwijania siły ekscentrycznej (hamowanie),

– adaptacji tkanek miękkich do obciążeń ekscentrycznych,

– ćwiczeń w różnych płaszczyznach i progresjach,

Druga faza jest kontynuacją nauki lądowania z podniesieniem intensywności (przeskok przez przeszkodę, zwiększenie odległości) z stabilnym lądowaniem. 2 faza skupia się na:

– rozwijaniu siły koncentrycznej i ekscentrycznej,

– adaptację tkanek miękkich do obciążeń ekscentrycznych,

– ćwiczeniach w różnych płaszczyznach i progresjach,

 

W treningu dzieci i młodzieży musimy zwracać uwagę na:

-naukę lądowania i kontroli ciała podczas amortyzacji,

– niską intensywność (wysokość przeszkody), maksymalną szybkość wykonywanie ruchu,

– stosowanie progresji tylko wtedy, gdy ćwiczenie jest wykonywane poprawnie,

– wykorzystywanie ćwiczeń prostych do złożonych,

– JAKOŚĆ RUCHU!

 

Podziel się

Zostaw odpowiedź